Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteessa 6.10.2015 käsiteltiin aikuisten oppimiseen vaikuttavia taitoja, joihin kuuluvat luku-, kirjoitus- ja tietotekniikkataidot. Sen mukaan Suomessa on jopa 600 000 työikäistä (16-65 vuotiasta), joilla nämä perustaidot eivät ole riittävällä tasolla. Nykyinen työskentelykulttuuri perustuu paljolti koko elämänkaaren aikaiseen oppimiseen, niin näiden oppimiseen vaikuttavien taitojen puutteellisuus näkyy vahvasti työelämän tarjoamissa mahdollisuuksissa.
Perustaitojen puutteet ovat selvityksessä kytköksissä ikään, koulutustasoon sekä maahanmuuttajataustaan. Etenkin ilman keskiasteen tutkintoa olevien nuorten ja maahanmuuttajien joukossa on keskimääräisesti enemmän niitä, joiden lukitaidot eivät riitä nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin. Nuorista 16-29 vuotiaista heikot perustaidot omaavista 40 % ei ole koulutuksessa tai työssä ja maahanmuuttajien joukossa on 40 prosentilla puutteelliset luku- tai numerotaidot. Ikäryhmissä 55-65 vuotiailla on taas 25 prosentilla puuttelliset perustaidot, etenkin tietotekniikasta.
Kalliin energian ja työvoimakustannusten johdosta on Suomesta katoamassa sellainen teollinen tuotanto pois, joka tarjoaisi töitä heikon koulutustason omaaville. Olisikin kiireellisesti mietittävä tehokkaita keinoja, joilla puutteellisia valmiuksia saadaan kehittymään. Ehkäpä olisi mietittävä voidaanko joitakin perusturvaan liittyviä tukia ehdollistaa osittain niin, että perustaitojen kehittyminen huomioidaan. Myös kunnallisten työllistämisyksiköiden sekä TET-palveluiden tulisi ressurssoida maassa jo olevan työvoimapotentiaalin lähtötason kohottamiseen. Yritysten tulisi myös huolehtia työvoimansa kommunikointiin liittyvien perustaitojen säännöllisestä kehittämisestä ja päivittämisestä. Hoidetaan tämä kunnolla, niin silloin vähenee ulkoisen työvoimapotentiaalin tarve huomattavasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti