Pohjois-Karjalasta ollaan lakkauttamassa muutamia tärkeäksi koettuja raideliikenteen reittejä. Nopeasti ajateltuna ajatus tuntuu "karmealta", mutta itse näen asiassa myös mahdollisuuksia. Kun esim. Joensuun ja Varkauden välillä liikkuu vuosittain junalla noin 80 000 ihmistä, niin liikkumisen tarve ei katoa mihinkään. Tämä tuottaa lisää linja-autovuoroja, jolloin ns. matkapisteiden välillä asuvat ihmiset saavat paremmat liikkumisen palvelut itselleen. Lisäksi kumipyörille saapuvat massat aiheuttavat kilpailua, josta taas seuraa mahdollinen hintojen laskeminen, jolloin asiakas voittaa. Kumipyörien kuljettamiseen tarvitaan lisää kuskeja, joka lisää mahdollisesti alueellista työllisyyttä. Kun junan liikuttamiseen on tarvittu kuski ja konduktööri, niin nyt tarvitaan ainakin 3 kuskia, kolmeen autoon. Kumipyörällä on myös mahdollista matkustaa suoraan Jyväskylään ja Tampereelle ilman vaihtoja sekä asemilla odottelua. Henkilöliikenteen siirtyminen maanteille toisi taas investointipainetta Joensuun - Varkaus tien parantamiselle ja lisäinvestointeihin maakuntaan. Siitä investoinnista hyötyisivät kaikki ja suuria veroja auton käytöstä maksavat saisivat rahoilleen vastinetta..
Junaliikenteen kapeneminen taas tuo lisäpainetta myös lentoliikenteen järjestämiselle, joka on erityisen tärkeää Pohjois-karjalalle liikematkustamisen takia. Tämä varmistaisi kenttäolosuhteiden säilymisen Pohjois-Karjalassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti